KILTAMATKA PRAHAAN

Kiltamatkalla Prahassa ajalla 5.-8.9.2014 mukana oli kaksikymmentä kuusi osallistujaa. Tutustuimme Aurinkomatkojen oppaan avustuksella vanhaan kaupunkiin, tehden myös pienen risteilyn Vltava-joella. Se tunnetaan myös nimellä Moldau. Naisille oli järjestetty laajempi tutustuminen kaupungin kohteisiin aikana, jolloin miehet kävivät Kbelyn lentotukikohdassa olevassa ilmailumuseossa.

 

Tähtitieteellinen kello Vanhankaupungin aukiolla oli ehdottomasti nähtävä. Sen alkuperä juontaa vuoteen 1410. Kuva Jarmo Pajunen.

 

Vltava-joen historiallinen kohden on vuonna 1357 alkunsa saanut Kaarlen silta. Kiltaveli Jarmo Pajunen ikuisti sen laivaristeilyllä.

 

KUVIA KBELYN ILMAILUMUSEOSTA

Miehet muutaman puolison seuraamina tutustuivat Kbelyn lentokentällä sijaitsevaan ilmailumuseoon, joka on perustettu vuonna 1967.

Tässä muutamalla kuvalla näkymiä museosta. Tsekkien ilmailun historia on todella monipuolinen. Ennen toista maailmansotaa perustettuja lentokonetehtaita on ollut kolme. Ne ovat valmistaneet uustuotantona lähes kaksi sataa eri lentokonetyyppiä. Varsovan liiton käyttämää suihkuharjoituskone L-29 Delfiniäkin 4000 kappaletta. Sotien jälkeen myös lisessillä huomattavan määrän erilaisia lentolaitteita.

 

Museon portille on asetettu Tsekkoslovakian ilmavoimissa palvellut MiG 21 F 13. Tällä hävittäjän versiolla siirrettiin Suomen Ilmavoimat yliäänikauteen. Kuva Uolevi Niemelä.

 

Museossa on viisi teemahallia maan ilmailun eri aikajaksoilta. Sotaa edeltäneen lentokoneteollisuuden koneita on nähtävissä kahdessa hallissa. Niitä esitellään myös toiminnallisin tilantein. Kuva Uolevi Niemelä.

 

Sodan aikana Tsekin kolme lentokonetehdasta tekivät Me 109- ja Me 262-hävittäjiä Saksan ilmavoimille. Rauhan tultua oman maan ilmavoimille valmistettiin muun muassa kaksitoista suihkumersua. Kuvan kaksipaikkainen Me-262B-1a Schwalbe sai tyyppimerkin Avia S-92. Kone lensi aina vuoteen 1951 asti. Erikoisuutena museossa selvisi muun muassa se, että Me 109:n tsekkiläistä versiota Avia S-199 tuotettiin Israelin ilmavoimielle heidän tarpeisiinsa 1940-luvun lopussa. Kuva Uolevi Niemelä.

 

Suurimmassa hallissa voi tutustua Tsekin sekä sotilas- että siviili-ilmailun monipuoliseen kalustoon vuoden 1945 jälkeisenä aikana. Kuva Jarmo Pajunen.

 

 Kaikki ei mahdu sisälle viiteen halliin. Tämä MiG 21 MF on ulkona kokenut sään vaikutuksen. Maan ilmavoimille koneita hankittiin 102 kappaletta. Kuva Uolevi Niemelä.

 

Erilaisten kuljetus- ja pommikoneiden lisäksi maan ilmavoimilla on Varsovan Liittoon kuuluessaan käytössä melkoinen määrä helikoptereita. Kuva JarmoPajunen.

                          

Museon ulkoisilta alueilta voi löytää suuren valikoiman erilaisia kuljetus- ja pommikoneita. Kuva Jarmo Pajunen

 

Tsekin ilmavoimat oli neuvostovallan aikana sovitettu osaksi sotilasliiton kokonaisuutta. Niihin kuului lähes 500 hävittäjä- ja rynnäkkökonetta, valtaosa erilaisia MiG-tyyppejä. Tsekkoslovakkia sai vuonna 1984 ensimmäisenä valmistajamaan ulkopuolisena käyttöönsä 36 kappaletta SU 25K-rynnäkkökoneita. Kuvan ulkoisissa ripustimissa olevan kuorman täytyy vastukseltaan olla huomattavan. Kuva Uolevi Niemelä.