KILTAMATKA PRAHAAN
Kiltamatkalla
Prahassa ajalla 5.-8.9.2014 mukana oli kaksikymmentä kuusi osallistujaa.
Tutustuimme Aurinkomatkojen oppaan avustuksella vanhaan kaupunkiin, tehden myös
pienen risteilyn Vltava-joella. Se tunnetaan myös nimellä Moldau. Naisille oli
järjestetty laajempi tutustuminen kaupungin kohteisiin aikana, jolloin miehet
kävivät Kbelyn lentotukikohdassa olevassa ilmailumuseossa.
Tähtitieteellinen
kello Vanhankaupungin aukiolla oli ehdottomasti nähtävä. Sen alkuperä juontaa
vuoteen 1410. Kuva Jarmo Pajunen.
Vltava-joen
historiallinen kohden on vuonna 1357 alkunsa saanut Kaarlen silta. Kiltaveli
Jarmo Pajunen ikuisti sen laivaristeilyllä.
KUVIA KBELYN
ILMAILUMUSEOSTA
Miehet muutaman
puolison seuraamina tutustuivat Kbelyn lentokentällä sijaitsevaan
ilmailumuseoon, joka on perustettu vuonna 1967.
Tässä muutamalla
kuvalla näkymiä museosta. Tsekkien ilmailun historia on todella monipuolinen.
Ennen toista maailmansotaa perustettuja lentokonetehtaita on ollut kolme. Ne
ovat valmistaneet uustuotantona lähes kaksi sataa eri lentokonetyyppiä. Varsovan
liiton käyttämää suihkuharjoituskone L-29 Delfiniäkin 4000 kappaletta. Sotien
jälkeen myös lisessillä huomattavan määrän erilaisia lentolaitteita.
Museon portille on
asetettu Tsekkoslovakian ilmavoimissa palvellut MiG 21 F 13. Tällä hävittäjän
versiolla siirrettiin Suomen Ilmavoimat yliäänikauteen. Kuva Uolevi Niemelä.
Museossa on viisi teemahallia maan ilmailun eri aikajaksoilta. Sotaa edeltäneen
lentokoneteollisuuden koneita on nähtävissä kahdessa hallissa. Niitä esitellään
myös toiminnallisin tilantein. Kuva Uolevi Niemelä.
Sodan aikana Tsekin kolme
lentokonetehdasta tekivät Me 109- ja Me 262-hävittäjiä Saksan ilmavoimille.
Rauhan tultua oman maan ilmavoimille valmistettiin muun muassa kaksitoista
suihkumersua. Kuvan kaksipaikkainen Me-262B-1a Schwalbe sai tyyppimerkin Avia
S-92. Kone lensi aina vuoteen 1951 asti. Erikoisuutena museossa selvisi muun
muassa se, että Me 109:n tsekkiläistä versiota Avia S-199 tuotettiin Israelin
ilmavoimielle heidän tarpeisiinsa 1940-luvun lopussa. Kuva Uolevi Niemelä.
Suurimmassa hallissa
voi tutustua Tsekin sekä sotilas- että siviili-ilmailun monipuoliseen kalustoon
vuoden 1945 jälkeisenä aikana. Kuva Jarmo Pajunen.
Erilaisten kuljetus-
ja pommikoneiden lisäksi maan ilmavoimilla on Varsovan Liittoon kuuluessaan
käytössä melkoinen määrä helikoptereita. Kuva JarmoPajunen.
Museon ulkoisilta alueilta voi löytää suuren valikoiman erilaisia kuljetus- ja pommikoneita. Kuva Jarmo Pajunen
Tsekin ilmavoimat
oli neuvostovallan aikana sovitettu osaksi sotilasliiton kokonaisuutta. Niihin
kuului lähes 500 hävittäjä- ja rynnäkkökonetta, valtaosa erilaisia MiG-tyyppejä.
Tsekkoslovakkia sai vuonna 1984 ensimmäisenä valmistajamaan ulkopuolisena
käyttöönsä 36 kappaletta SU 25K-rynnäkkökoneita. Kuvan ulkoisissa ripustimissa
olevan kuorman täytyy vastukseltaan olla huomattavan. Kuva Uolevi Niemelä.