SATAKUNNAN LENNOSTON KILLAN KILTAMATKA 17. – 22.8.2011

 

Satakunnan Lennoston Kilta teki tänä vuonna kiltamatkan Moskovaan, jossa matkan pääkohde oli MAKS – ilmailushow Zhukovskyn  koelentokeskuksessa. Matka alkoi Helsingin rautatieasemalta Tolstoi- junalla  aikataulun mukaisesti 17.8 klo 17.52. Rajanylityksen huomasi toki tullimuodollisuuksista, mutta myös kiskojen kolkkeen muuttumisesta äänekkäämmäksi ja vaunujen laajempana heilahteluna puolelta toiselle.

 Moskovaan saavuttuamme ja nautittuamme brunssin päivä jatkui kiertoajelulla Moskovan keskustassa. Iltapäivällä matkaryhmämme, jonka vahvuus oli 32 henkilöä, jakautui kahteen ryhmään. Toinen ryhmä suuntasi Venäjän armeijan keskusmuseoon ja toinen Tretyakovin  taidemuseoon. Ilta päättyi yhteiseen illalliseen Hotellimme Izmailovo Vegan läheisyydessä sijaitsevassa Stalinin bunkkerimuseossa. Aikanaan bunkkerin sijainti ja olemassa olo on ollut suuri valtakunnallinen salaisuus, mutta toimii nyt tilausravintolana ja museona. Stalin on tietojen mukaan käyttänyt bunkkeria kerran johtamistilana. Aseteknologian, tarkemmin atomiaseen, kehitys kuitenkin siirsi bunkkerin historiaan hyvin nopeasti sen valmistumisen jälkeen.

 Perjantaina 19.8 kaikki suuntasivat yhteisellä bussikuljetuksella Zhukovskyn koelentokeskukseen. Päivä oli mitä otollisin ilmailunäyttelylle auringon paistaessa lähes pilvettömältä taivaalta. Katsojia näyttelyalueella oli arvion mukaan 150 000 – 200 000. Suosittu kohde siis myös paikallisten keskuudessa. Päivän aikana taitolentoesityksiä oli sopivasti tauotettuna heti klo 11.00 alkaen aina noin klo 18.00 asti. Venäläisten lisäksi esiintyi mm jenkkien F-15, Rafale ja esittelylennon suoritti myös A-380. Mieleenpainuvin esitys oli kuitenkin isäntämaan SU-35 soolo ilmassa pysähdyksineen, lattakierteineen, kobrineen jne. Hyvä oli myös kuuden SU-27-koneen osastotaitolento osuus. MAKS-ilmailushow ei ole länsimaissa niin tunnettu kuin esim Englannissa tai Ranskassa järjestetyt kansainväliset ilmailunäyttelyt, mutta vuosien kuluessa se on kehittynyt mittavaksi kansainväliseksi tapahtumaksi, johon venäläiset ovat valmiita panostamaan tulevaisuudessakin.

 Lauantaina ryhmämme jakautui jälleen kahtia, käytännössä ryhmämme naiset ilmoittautuivat katsomaan Kremlin aarteita. Retki painottui kuitenkin metroasemiin ja metron käyttöön tutustumisena. Retkelle osallistujat olivat näkemäänsä hyvin tyytyväisiä. Miesten ryhmä teki kokopäiväretken Ilmavoimien keskusmuseolle Moninoon. Niin Monino kuin Zhukovskykin olivat Neuvostoliiton aikana salaisia ja suljettuja alueita, joita ei ollut merkitty yleisiin karttoihin eivätkä ulkopuoliset tienneet mitä niissä tehtiin. Nykyisin molemmat ovat myös turistien saavutettavissa ja suosittuja kohteita ainakin ilmailusta kiinnostuneille.  Moninossa oli näytteillä jo lentopalveluksesta poistettuja tyyppejä kuin vielä operatiivisessa toiminnassa mukana oleviakin. Mieleenpainuvimpia olivat mm MI-12 helikopteri 30 000 kilon kuormankantokykyineen. Tyyppi ei koskaan päätynyt sarjatuotantoon, mutta koelento ohjelma sillä lennettiin. SU-100 yliäänipommittaja oli myös yksi näyttelyn erikoisuuksista. Koelennoilla ei tosin päästy kuin 1,7 M nopeuteen eikä kone päässyt sarjatuotantovaiheeseen.

 Sunnuntaina huoneiden luovutuksen jälkeen ajoimme bussilla vielä Zadorozhnyi museolle. Museon on alun perin perustanut yksityinen henkilö ja näyttelytiloista löytyy autoja, moottoripyöriä, panssarivaunuja kuin myös  lentokoneitakin. Ennen kotimatkaa tutustuimme vielä omatoimisesti GUM:n tavarataloon sekä Kremlin ympäristöön.

 

Vaikka ohjelmaa oli aamusta iltaan ja lepohetkiä ei päivään mahtunut oltiin matkaan ja matkakohteisiin hyvin tyytyväisiä. Paluumatkalla kiskojen kolke ei enää häirinnyt ja Helsigissä oltiin aikataulun mukaisesti maanantaina 22.8 klo 13.37 . Lämpimät kiitokset kaikille mukana olleille miellyttävästä matkaseurasta ja onnistuneesta matkasta.

  

Markku Määttänen