SATAKUNNAN LENNOSTON KILLAN KILTAMATKA 17. – 22.8.2011
Satakunnan Lennoston Kilta teki tänä vuonna kiltamatkan
Moskovaan, jossa matkan pääkohde oli MAKS – ilmailushow Zhukovskyn
koelentokeskuksessa. Matka alkoi Helsingin rautatieasemalta Tolstoi-
junalla aikataulun mukaisesti 17.8
klo 17.52. Rajanylityksen huomasi toki tullimuodollisuuksista, mutta myös
kiskojen kolkkeen muuttumisesta äänekkäämmäksi ja vaunujen laajempana
heilahteluna puolelta toiselle.
Moskovaan
saavuttuamme ja nautittuamme brunssin päivä jatkui kiertoajelulla Moskovan
keskustassa. Iltapäivällä matkaryhmämme, jonka vahvuus oli 32 henkilöä, jakautui
kahteen ryhmään. Toinen ryhmä suuntasi Venäjän armeijan keskusmuseoon ja toinen
Tretyakovin taidemuseoon. Ilta
päättyi yhteiseen illalliseen Hotellimme Izmailovo Vegan läheisyydessä
sijaitsevassa Stalinin bunkkerimuseossa. Aikanaan bunkkerin sijainti ja olemassa
olo on ollut suuri valtakunnallinen salaisuus, mutta toimii nyt
tilausravintolana ja museona. Stalin on tietojen mukaan käyttänyt bunkkeria
kerran johtamistilana. Aseteknologian, tarkemmin atomiaseen, kehitys kuitenkin
siirsi bunkkerin historiaan hyvin nopeasti sen valmistumisen jälkeen.
Perjantaina
19.8 kaikki suuntasivat yhteisellä bussikuljetuksella Zhukovskyn
koelentokeskukseen. Päivä oli mitä otollisin ilmailunäyttelylle auringon
paistaessa lähes pilvettömältä taivaalta. Katsojia näyttelyalueella oli arvion
mukaan 150 000 – 200 000. Suosittu kohde siis myös paikallisten keskuudessa.
Päivän aikana taitolentoesityksiä oli sopivasti tauotettuna heti klo 11.00
alkaen aina noin klo 18.00 asti. Venäläisten lisäksi esiintyi mm jenkkien F-15,
Rafale ja esittelylennon suoritti myös A-380. Mieleenpainuvin esitys oli
kuitenkin isäntämaan SU-35 soolo ilmassa pysähdyksineen, lattakierteineen,
kobrineen jne. Hyvä oli myös kuuden SU-27-koneen osastotaitolento osuus.
MAKS-ilmailushow ei ole länsimaissa niin tunnettu kuin esim Englannissa tai
Ranskassa järjestetyt kansainväliset ilmailunäyttelyt, mutta vuosien kuluessa se
on kehittynyt mittavaksi kansainväliseksi tapahtumaksi, johon venäläiset ovat
valmiita panostamaan tulevaisuudessakin.
Lauantaina
ryhmämme jakautui jälleen kahtia, käytännössä ryhmämme naiset ilmoittautuivat
katsomaan Kremlin aarteita. Retki painottui kuitenkin metroasemiin ja metron
käyttöön tutustumisena. Retkelle osallistujat olivat näkemäänsä hyvin
tyytyväisiä. Miesten ryhmä teki kokopäiväretken Ilmavoimien keskusmuseolle
Moninoon. Niin Monino kuin Zhukovskykin olivat Neuvostoliiton aikana salaisia ja
suljettuja alueita, joita ei ollut merkitty yleisiin karttoihin eivätkä
ulkopuoliset tienneet mitä niissä tehtiin. Nykyisin molemmat ovat myös turistien
saavutettavissa ja suosittuja kohteita ainakin ilmailusta kiinnostuneille.
Moninossa oli näytteillä jo
lentopalveluksesta poistettuja tyyppejä kuin vielä operatiivisessa toiminnassa
mukana oleviakin. Mieleenpainuvimpia olivat mm MI-12 helikopteri 30 000 kilon
kuormankantokykyineen. Tyyppi ei koskaan päätynyt sarjatuotantoon, mutta
koelento ohjelma sillä lennettiin. SU-100 yliäänipommittaja oli myös yksi
näyttelyn erikoisuuksista. Koelennoilla ei tosin päästy kuin 1,7 M nopeuteen eikä kone
päässyt sarjatuotantovaiheeseen.
Sunnuntaina
huoneiden luovutuksen jälkeen ajoimme bussilla vielä Zadorozhnyi museolle.
Museon on alun perin perustanut yksityinen henkilö ja näyttelytiloista löytyy
autoja, moottoripyöriä, panssarivaunuja kuin myös
lentokoneitakin. Ennen kotimatkaa tutustuimme vielä omatoimisesti GUM:n
tavarataloon sekä Kremlin ympäristöön.
Vaikka ohjelmaa oli aamusta iltaan ja lepohetkiä ei päivään
mahtunut oltiin matkaan ja matkakohteisiin hyvin tyytyväisiä. Paluumatkalla
kiskojen kolke ei enää häirinnyt ja Helsigissä oltiin aikataulun mukaisesti
maanantaina 22.8 klo 13.37 . Lämpimät kiitokset kaikille mukana olleille
miellyttävästä matkaseurasta ja onnistuneesta matkasta.
Markku Määttänen