Satakunnan Lennoston killan museomatka Ruotsiin 2.-5.9.2010

 Satakunnan Lennoston kilta suoritti syyskuun alussa kolmen museon kiertomatkan Ruotsiin. Matkalle lähdettiin torstaina 2.9.2010 bussilla Porista, osan joukosta saapuessa omin kuljetuksin suoraan Turkuun. Iltalaiva vei meidät, 16 matkalle lähtijää, 14 sekuntimetrin pohjoistuulen keinuttelemana Tukholmaan.

Perjantai, ensimmäinen matkapäivä, alkoi 200 kilometrin bussimatkalla Linköpingin Malmenille, Ruotsin Ilmavoimien museoon - Flygvapenmuseumiin.

E4 – tietä Tukholmasta Helsingborgiin ajavilta ei jää huomaamatta Linköpingiä lähestyttäessä tien varteen jalustoille sijoitetut Saab – lentokoneet. Saabin ensimmäinen oma lentokonekonstruktio Saab 17 valmistui täällä 70 vuotta sitten luoden perustan ruotsalaiselle lentokoneteollisuudelle.

Flygvapenmuseum on Ruotsin suurin ilmailumuseo, joka lähes vuoden kestäneen laajennustyön jälkeen avattiin ja vihittiin uudelleen kesäkuussa 2010. Uusi, yli 7 000 m2 halli on kaksinkertaistanut näyttelytilat. Entiset tilat uudistettiin laajennuksen yhteydessä. Nykytekniikalla toteutettu huippumoderni museo esittelee Ruotsin sotilasilmailun kehityksen 1900-luvulta tämän päivän JAS 39 Gripeniin. Ruotsin Ilmavoimien käyttämiä ja ensisijaisesti Saabin tuottamia, mutta myös muita, lentokoneita on museossa toistasataa, tosin kaikki eivät ole nähtävillä.

Museon ulkoalueella on sään kaltoin kohtelemat TP 83 Hunting Percival Pembroke, joita Flygvapnetilla oli 16 kappaletta, TP 79 DC-3 sekä TP 82 Vickers Varsity ja TP 52 English Electric Canberra. Kahta viimeksi mainittua käytettiin elektroniseen tiedusteluun. Kahdesta Canberrasta museon pihalla olevaa käytettiin pääasiassa tutkimusalustana elektroniikkateollisuuden tuotekehittelyssä.

Nähtävänä oli paljon mielenkiintoisia lentokonetyyppejä, mm. 1950 –luvun alkupuolella lentänyt Drakenin kaksois-deltasiiven tutkimukseen käytetty, pienennettyyn mittakaavaan rakennettu Saab 210 ”Lill-Draken”. Luonnollisesti muutkin Saabin suunnittelemat sotilaslentokoneet olivat runsaslukuisasti nähtävinä.

Aihetta ”Om kriget kommer - Sverige under kalla kriget, Jos sota syttyy – Ruotsi kylmän sodan aikana”, esitellään museossa varsin monipuolisesti. Ruotsi ja kylmä sota fokusoituvat museon pohjakerroksessa olevan neuvostoliiton MiG-15 – hävittäjän 13.6.1952 alasampuman DC-3:n jäännöksiin. Koneen kolmihenkinen miehistö ja viisi FRA:n (Försvarsväsendets Radioanstalt) henkilöä menehtyivät. DC-3:n jäännökset löydettiin ja nostettiin merestä vuonna 2003.

Ruotsalaisen vapaaehtoisen lentorykmentti F19:n toiminta talvisodassa on esillä. Näytteillä ovat Hawker Hart ja Gloster Gladiator – hävittäjät suomalaisilla talvisodan tunnuksilla.

Museovieraille tulisi selvittää, että Suomen Ilmavoimien sinisellä hakaristillä valkoisessa ympyrässä ei ole mitään tekemistä natsitunnusten kanssa. Semminkin kun kyseessä on ruotsalaisen kreivi von Rosenin suvun onnenmerkki, joka oli maalattu hänen lahjoittamaansa Morane-Saulnier Parasol koneeseen −Suomen Ilmailuvoimien ensimmäiseen lentokoneeseen vuonna 1918. Kuulimme, että asiasta on huomautettu museon johdolle.

Flygvapenmuseumin sivuille pääsee osoitteella http://www.flygvapenmuseum.se/ 

Toinen museo – Västerås Flygmuseum

Linköpingistä ajoimme takaisin Tukholmaan. Hotellissa seurueeseemme liittyi oppaamme, HLeLv 26:ssa palvelleen Carl-Erik Bruunin poika Göran Tukholmasta. Iltarupattelussa Göran Bruun kertoi isästään, työstään ja harrastuksistaan ruotsalaisen ja suomalaisen ilmailun parissa.

Lauantaiaamuna matka jatkui vielä kesäisiä ruotsalaismaisemia ihastellen päivän ensimmäiseen kohteeseen, varta vasten meille avattuun Västeråsin ilmailumuseoon. Puurunkoinen, vuosina 1936–38 Ruotsin Ilmavoimille rakennettu harvinaisen suuri, nykyinen museohalli, on itsessään nähtävyys. Halli tunnetaan nimellä CVV-halli, (Flygvapnets Centrala Verkstäder i Västerås). Suomen Ilmavoimien Hurricane – hävittäjäjille tehtiin muutos- ja korjaustöitä helmi-maaliskuussa 1940 samassa hallissa, niiden siirtolennoilla Englannista Suomeen. Draken – aikana se toimi huolto- ja varusteluhallina. Ruotsin Ilmavoimien F1 -lennosto oli sijoitettuna Västeråsiin 54 vuotta, vuodesta 1929 vuoteen 1983. F1 oli eräs Ruotsin ensimmäisiä ja suurimpia lennostoja, Keski-Ruotsin ilmapuolustuksesta vastannut sektorilennosto.

Stockholm-Västerås lentokentän omistaa Västerås Flygplats AB. Västerås Flygplats AB:stä omistaa Västeråsin kaupunki 60 prosenttia ja Swedavia 40 prosenttia. Museon piirissä toimii kuusi yhdistystä ja yhteisöä, joukossa mm. meidän kiltaamme vastaava F1 Kamratförening sekä Hässlön ilmailulukio. Museo ylläpitää lähes kolmeakymmentä lentokonetta lentokunnossa. Vuosittain toukokuussa pidettävänä Roll Out – päivänä useat museokoneista lentävät. Päävastuu toiminnasta on vuonna 1968 perustetulla Västerås Flygande Museum (VFM –yhdistyksellä.

Ryhmämme jaettiin kahtia ja ystävälliset oppaat tutustuttivat meidät museon kalustoon. Museokoneiden joukossa on mm. harvemmin nähty neljällä mäntämoottorilla varustettu De Havilland Heron. Kylmiä tyyppejä sai Drakenista ja massiivisesta Viggenistä

Todellinen erikoisuus oli HN Conkubin, SE- XHN. Erään ”puolihullun” papin piirtämä ja rakentama lentokonekonstruktio. Rakentaja itseopiskeli lentämään, lentäen koneella noin 1 000 tuntia. Ilman koulutusta, ilman minkäänlaisia lupia, ei lupakirjaa eikä rekisteröintiä ja katsastusta! VW:n 1600 kuutioisella moottorilla ja 140 cm:n potkurilla varustettu kone vaati starttimatkaa 110 metriä ja nousi parhaimmillaan 4 m/sek. Matkaa se lensi 130 km/t. Rekisteritunnusksen on rakentaja muokannut nimikirjaimistaan; SE-XHN.

Ajanpuutteen takia jäivät kokeilematta Saab 35 Draken, Douglas DC-10 ja Convair CV-440 Metropolitan –simulaattorit.

Museoon ja ulkonäöltään varsin tyylikkääseen HN Conkubin -koneeseen voi tutustua osoitteessa http://www.flygmuseum.com/.

Lauantain toinen kohde -Arboga Robotmuseum

Västeråsista ehdimme lauantaina vielä päivän toiseen kohteeseen, Arbogan ohjusmuseoon, joka oli sopivasti avoinna kuukauden ensimmäisenä lauantaina. Museota ylläpitää Robothistoriska Föreningen i Arboga -niminen yhdistys.

Ruotsin ainoa, maailmassakin harvinainen ohjusmuseo sijaitsee vanhassa ompelimossa Arbogassa. Pihamaalla seisovat näkyvinä maamerkkeinä J35Ö Draken ja RB 68 Bloodhound MK II ilmatorjuntaohjus. Draken on yksi aikanaan Itävaltaan myydyistä 24: stä J35D –koneesta, joka on ostettu sieltä takaisin. SAAB on lahjoittanut hävittäjän museolle.

Museo on jaettu ohjus-, moottori-, STRIL- ja simulaattoriosastoihin. Ohjusosastolla on nähtävillä Saabin ohjustuotantoa sekä harvinaisuutena saksalainen sysäysputkimoottorilla varustettu V1-ohjus, (Vergeltungswaffe 1,"Kostoase 1"), V1 –bomb, kuten he sitä nimittivät. Toisen maailmansodan aikana Ruotsiin harhautui seitsemän Peenemündestä lähetettyä V1:tä. Näiden ohjusten ja niiden tekniikan tutkimus muodosti perustan SAABin omalle ohjuskehitykselle.

Simulaattoriosastolla oli vanha Link Trainer, J35 Draken simulaattori, laserohjatun RB 70 it-ohjuksen simulaattori sekä AJ37 Viggenin MomSul –simulaattori ammuntaa varten.

STRIL – järjestelmää, (Stridsledning och luftbevakning), esitteli Flygvapnetista eläkkeelle jäänyt suomea puhuva taistelunjohtaja. Hän jäi eläkkeelle Viggen-kaluston poistuessa käytöstä. Niinpä hän teki anomuksen oman työasemansa säilyttämisestä ja siirtämisestä museoon. Anomus hyväksyttiin ja työasemalla simuloidaan nyt mielenkiintoisesti ja elävästi taistelunjohtajan silloista toimintaa. Ruotsissa kehitettiin jo 50- luvun loppupuolella aikaansa edellä olevaa digitaalijärjestelmää. Ensimmäisenä maana he pystyivät 60-luvun alussa digitaalijärjestelmällä johtamaan hävittäjää maaliin radioon puhumatta.

Arboga Robotmuseumin web –osoite on http://www.robotmuseum.se/.

 

Bonuksena paluumatkalla, ennen laivaannousua, vei Veolian kuljettaja meidät vielä Fjällgatanille ihailemaan ilta-auringon valaisemaa kaunistaTukholmaa.

Laivalla lauantaina iltavirkistyksen yhteydessä totesimme kokeneemme uuden tarkastelukulman Ruotsin ilmapuolustukseen ja Kuningaskunnan 100 –vuotiseen ilmailuun.

Kiitokset oppaallemme Göran Bruunille!

PERTTI HAAVASTE

 

 

 Pääsivulle