RITARITAULUT – SATAKUNNAN LENNOSTON 90-VUOTISLAHJA

 

Satakunnan Lennoston Kilta ry maalautti lahjaksi joukko-osastolleen öljyvärityöt niistä kahdesta Mannerheim-ristin ritarista, jotka olivat saaneet ansionsa sen perinneyksiköissä. Taulut maalasi taiteilija Sirpa Papinaho. Taulut on sijoitettu Satakunnan Lennostoon ruokalaan Tampere-Pirkkalan lentotukikohdassa.

Luutnantti Paavo Kahla

Paavo Kahlan työkaluna sodissa oli Fokker C.X:llä. Talvisodan syttyessä hän lensi erään LeLLv 16:n ensimmäistä sotalennoista juuri tällä koneella, joka sitten Lapin sodassa koitui hänen kohtalokseen. Hän oli viimeisessä alas ammutussa Suomen Ilmavoimien sotakoneessa FK-104, joka tuhoutui saksalaisten ilmatorjunnassa 23. lokakuuta 1944 lähellä Aakenustunturia. 

Mannerheim-risti No 54 luutnantti Paavo Kahlalle myönnettiin 26. huhtikuuta 1942. Hän oli ensimmäinen, joka sai ristin lentotiedustelusta.  

Kahlan kuuluisin sotakokemus tapahtui 12. elokuuta 1942. Hän oli tähystäjänä FK- 109:n takaohjaamossa, kun ohjaaja kuoli saatuaan osuman matalatorjunnasta.  Kahla kiipesi ulkokautta etuohjaamoon. Tällöin laskuvarjo laukesi ja hän joutui katkomaan puukolla varjon punokset. Etuohjaamossa piti istua vainajan syliin, jonka takia sauvan liike taaksepäin ei ollut riittävä. Siitä johtuen laskussa Hirvakseen kone meni nokan kautta ympäri. 

Taulu maalattiin Paavo Kahlasta siinä sotilasarvossa, jossa hän oli saadessaan Mannerheim-ristin. Viimeisellä sotalennollaan hän oli kapteeni ja lentueen päällikkö.

 

Majuri Auvo Maunula

 

Majuri Auvo Maunula on ritari numero 90. Ristiä hänelle esittivät Laatokan pohjois- ja koillispuolella toimineet maavoimat niistä ensiarvoisista tiedustelutiedoista, jotka saatiin käyttöön hyökkäysvaiheen aikana Itä-Karjalassa. Auvo Maunula oli tuolloin LeLLv 12:n komentaja ja hoiti yhteistoiminnan maavoimien yhtymien kanssa. Palkitsemishetkellä 8. syyskuuta 1942 hän oli ehtinyt ottaa vastaan HävLLv 28:n komentajuuden hävittäjärykmentissä.  

Maunulan kohtaloksi koitui harjoituslento 17. toukokuuta 1944 Morane Saulnier M.S. 406 hävittäjällä. MS-628 törmäsi maahan matalalla tehdyssä hyökkäyksessä. Maunula yritti taittaa hitaan maalikoneen perään alakautta, mutta arvioi korkeuden väärin.

 

 


Pääsivulle