KILTAMATKA VIROON
6.-8.SYYSKUUTA 2012
Satakunnan Lennoston
Killan kuluvan vuoden kiltamatka tehtiin syyskuun alussa Viroon. Matkan aikana
voitiin hiljentyä muistamaan ilmavoimien vainajien päivää. Tartto ja siellä
oleva Viron Ilmailuakatemia "Eesti Lennuakadeemia" oli vierailun pääkohde.
Saimme perjantaina
6. syyskuuta mahdollisuuden Tallinnassa tutustua Viron Suojeluskuntaan sen
pääesikunnassa. Eesti Kaitseliit perustettiin ensimmäisen maailmansodan
kestäessä 11. marraskuuta 1918, kun Saksa oli antautunut ja alkoi poistua
maasta. Neuvostoliiton miehityksen alettua suojeluskunnan toiminta
lakkautettiin, mutta se syntyi uudelleen 17. helmikuuta 1990 jo ennen 20.
elokuuta 1991 olevaa uudelleen itsenäistymisen päivää.
Suojeluskunta on
maan paikallispuolustuksessa osa puolustusvoimia. Se jakautuu jo 1200-luvulta
peräisin olevien maakuntien viiteentoista suojeluskuntapiiriin “malev:aan“.
Siihen kuuluvat alaorganisaatioina “Naiskodukaitse“, poikien “Noored kotkad“ ja
tyttöjen “Kodutütred“.
Vierailumme Eesti
Lennuakadeemiaan alkoi 7. syyskuuta aamulla. Saimme siellä perusteellisen
esityksen oppilaitoksen toiminnasta ja tiloista. Rehtori Jaan Tamm esitteli
koulun vastuut ja tehtävät. Viron Ilmavoimien komentajana vuosina 1998- 2004
ollut Teo Krüüner opasti meitä kiertokäynnin aikana. Tapasimme auditoriossa myös
vararehtori Ants Aaver:tin sekä lennonjohtajia kouluttavan suomalaisen Heikki
Keskikurun.
Ilmailuopisto sai
Ülenurmen lentokentällä vuoden 2011
lokakuun alussa käyttöönsä uuden koulurakennuksen. Laitos toimi aikaisemmin
lentoaseman vanhassa terminaalirakennuksessa ja Tarton yliopiston tiloissa
kaupungilla sekä entisessä maatalousoppilaitoksessa Tähtveren kaupunginosassa.
Killalle lahjana annetussa taulussa on oikeassa reunassa nähtävissä
kolmisiipinen uusi rakennus. Siinä on tilat 360:lle oppilaalle ja 60:lle
opettajalle tai tutkijalle. Kokonaispinta-ala on 4000 neliömetriä. Rahoituksen
pääosa saatiin Euroopan Unionin alueellisesta kehittämisrahastosta ja osittain
valtiolta. Talossa on Tallinnan lentokentän lennonjohtoa kuvaava
lennonjohtosimulaattori ja lentokoulutusta varten simulaattorina
kaksimoottorisen koneen FNTP – Flight and Navigation Procedure Trainer. Opetusta
annetaan kaikille ilmailun aloille ohjaajat, mekaanikot,
elektroniikkahenkilöstö, lennonjohtajat ja liikkeenjohdon henkilöstö mukaan
lukien. Killan saamassa taulussa on nähtävissä myös Ülenurmen
lentoasemarakennus, joka muutama vuosi sitten saneerattiin hienoon kuntoon ja
jossa opiston lentokentällä toimivat osat aikaisemmin olivat.
Killan saama öljyväritaulu Ülenurmen oppilaitoksesta
Kiltalaiset Lennuakadeemian portailla
Virossa suomalaiset
eivät voi käydä saamatta siellä tuntumaa neuvostoajan entisiin sotilaallisiin
kohteisiin. Lähellä Tarton kaupungin keskustaa, sen itäreunassa oli
Neuvostoliitolla Raadi:n lentotukikohta. Sinne oli sijoitettu ydinasein
varustettu lentoyksikkö, joka käytti nelimoottorista TU-95
potkuriturbiinikonetta ja TU-22 suihkukonetta. Tukikohdasta harjoiteltiin kahden
pääkohteen pommittamista perinteisellä ydinpommilla. Toinen oli Tanskan
Kastrupissa oleva johtokeskus ja toinen Frankfurtin kaupunki. Kiitoradan
kestopäällysteen paksuus on 90 cm. Pitkää kiitorataan oli suunniteltu
käytettäväksi myös Neuvostoliiton avaruussukkula Buran:an yhtenä
varalaskupaikkana.
Raadin tukikohdasta
ei ole enää pahemmin nähtävissä rakennuksia, isojen pommikoneiden suojavalleja
kuitenkin sekä kiitorata ja lentoliikennealueita. Kentän sijainnin takia voi
sielunsa korvin kuvitella lentomelun haitat läheisessä kaupungin keskustassa.
Tartto oli neuvostokaudella turisteilta suljettu sotilaskohde, jossa liikkumista
klo 18.00 jälkeen rajoitettiin. Teo Krüüner opasti kiltalaisia kiertoajelulla
lentotukikohdassa.
Tarton
historiallisen vanhan kaupungin ravintola Ruutikellarissa ”Püssirohukelder”
nautimme vainajienpäivän yhteisen aterian. Aamun koitettua lähdimme 8. syyskuuta
kotimatkalle. Tallinnassa tehdyn pakollisen ostoskierroksen jälkeen Tallink vei
meidät Helsinkiin, jossa olimme illan suussa.